OM SKOLAN

Hej och välkomna till oss! Vi är en friskola i Bollnäs och har i dagsläget tre studieförberedande program: Ekonomi-Naturvetenskaps- och Teknikprogrammet. Skolan ligger ca 1 km från Bollnäs resecentrum, i ljusa fina lokaler. Alla klasser har ett hemklassrum där man har de flesta av sina lektioner. Håltimmar försöker vi undvika, det gör att våra skoldagar blir mer effektiva, vi kan också sluta lite tidigare på fredagar.

Eftersom undervisningen till stora delar är digital så kommer eleverna under sin skoltid (vi använder just nu med Apples datorer) att ha tillgång till en egen elevdator som de sedan får behålla vid fullgjorda studier.

Som elev hos oss så har du möjlighet att äta gratis frukost för att få energi att klara skoldagen bättre. Vi har även ett fint och komplett gym på skolan där du kan träna före eller efter skolan, eller när du är lektionsfri.

Vår leverantör av skolmat heter Mitt käk och i deras app väljer eleverna själva vilken lunch de ska äta kommande vecka. Förutom flera olika alternativ på maträtter (självklart finns också vegetariska alternativ) så kan eleverna också alltid välja rätten spagetti och köttfärsås.

Vi har resurspass varje morgon på skolan. På resurspasset kan du få extra hjälp, eller bara sitta och plugga i lugn miljö.

Hos oss ordnar vi programdagar där vi fördjupar vi oss i respektive program genom studiebesök, praktiskt arbete, laborationer, externa föreläsare etc. Varje period har ett tema.

Du får också möjlighet att utmana och utveckla dig själv inom kurser som Naturguidning och Idrott och hälsa 2. I kurserna ägnar vi oss bl.a åt: vandring, paddling, klättring, cykling, övernattningar i tält, prova på olika sporter med mera.

Förutom att vara ute i naturen och att vara fysiskt aktiv så får du på köpet också kompisar för livet, inte bara från din egen klass. Det bidrar till god kamratskap och sammanhållning.

Eftersom hälsa är viktigt så har vi självklart återkommande friluftsdagar och en utmaning vi valt att kalla Hälsingeklassikern vilket är en kortare variant av en Svensk klassiker. Skillnaden är också att man utmanar sig själv utan tidtagning för att stärka sitt eget självförtroende.