VÅR IDÉ

Kvalité

Att göra vårt allra yttersta för att erbjuda dig som elev högsta möjliga kvalité på din utbildning. Vårt mål är att du ska känna att du ligger steget före när du går vidare till högskola eller universitet. Det ska märkas att du gått på Hälsingegymnasiet.

Vi har resurspass flera dagar i veckan, på dessa pass får man hjälp att nå sina mål. Det kan vara att fixa ett godkänt betyg eller att nå så höga kunskapsnivåer man bara kan. På resurspasset finns minst en lärare som kan ge stöttning.

Ungt Företagande är något vi verkligen satsar på och våra företag är framgångsrika. Både vår skola, våra lärare och många av våra UF-företag har blivit prisade och fått flera utmärkelser de senaste åren, bl.a. har två av våra företag vunnit förstapriser på SM. Att starta och driva ett UF-företag är både roligt, utmanande och framförallt utvecklande. 2020 blev Hälsingegymnasiet Sveriges bästa UF-skola. Det är vi väldigt stolta över.

Vi har fördjupande programdagar där vi fördjupar vi oss i respektive program genom studiebesök, praktiskt arbete, laborationer, externa föreläsare etc. Varje period har ett tema. Vi har valt att satsa på dessa programdagar av två anledningar, dels för att knyta undervisningen i de teoretiska ämnena närmare verkligheten och ett framtida arbetsliv, dels för att göra utbildningen mer lustfylld och rolig.

Vi undviker i möjligaste mån håltimmar, det gör att våra skoldagar blir mer effektiva. Vi har självklart modern teknik i hela skolan och alla har en egen MacBook.

Sist men inte minst har vi våra fantastiskt engagerade lärare som gör sitt yttersta för dig och ditt lärande.

Hälsa

På Hälsingegymnasiet tycker vi att det är viktigt att inspirera och hjälpa elever till en god hälsa. Med hälsa menar vi både den fysiska och psykiska hälsan. På skolan finns ett Elevhälsoteam vars fokus är att arbeta förebyggande och hälsofrämjande. I teamet ingår rektor, skolsköterska, kurator, speciallärare och SYV.

Hos oss serveras gratis frukost varje dag, vilket ger en bra start och ork till dagens lektioner. Vi har även ett välutrustat gym på skolan där möjlighet till träning finns, både före och efter skoltid. Utrustningen är från Nordic Gym och maskinerna är anpassade för både rehabiliteringsträning och ”vanlig” träning.

Skolan anordnar flera olika hälsoinriktade aktiviteter som till exempel frilufts- och idrottsdagar. Vi anordnar även som frivillig aktivitet den väldigt populära Hälsingeklassikern som är vår egen variant av den Svenska klassikern (Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen en och Lidingöloppet). På det individuella valet kan du också välja att gå Idrott och Hälsa 2. En kurs där du får chans att prova en mängd olika upplevelsebaserade aktiviteter och sporter. Vad som ingår i kursen varierar från år till år. Det kan till exempel vara golf, ridning och skytte.

Trivsel

Vi tror att trivsel det är viktigt för att du ska prestera bra och nå en hög kvalitet på din utbildning. Vi på Hälsingegymnasiet satsar därför på att du ska trivas tillsammans med oss. Det ska vara roligt att gå till en givande och trivsam dag på skolan.

På Hälsingegymnasiet får alla utrymme att vara sig själva, utan en mall eller ett fack att passa in i. Att både elever och lärare känner gemenskap på skolan värderas mycket högt och är som vi ser det en förutsättning för goda resultat och en fungerande verksamhet. Vi har därför många gemensamma aktiviteter under hela gymnasietiden. Till exempel idrottsturneringar, klassaktiviteter, studiebesök, LAN, pepparkakstävling vid jul och mycket mer. En återkommande tradition är elevrådets poängjakt som planeras och utförs av elevrådet varje år.